|  English

|   عربی

صفحه اصلی
ورود/عضویت/پنل کاربری
اطلاعات تماس
ارسال پیام
نقشه
شرکت پالایش نفت اصفهان

مدیریت دانش – عملکرد

در نیمه فروردین ماه ۱۳۹۶ با برگزاری جلسه افتتاحيه مديريت دانش در شرکت پالايش اصفهان و معرفي مشاور مربوطه، به مديران و مسئولين شرکت، پروژه طراحي و استقرار نظام مديريت دانش در شرکت آغاز گرديد.
طی بررسی های به عمل آمده، واحدهاي بهره برداري و نگهداري و تعميرات به عنوان واحدهاي پايلوت براي اجراي مديريت دانش انتخاب گرديد. پس از اجرا در واحدهاي پايلوت و کسب تجربه در اين خصوص، بقيه واحدهاي شرکت به صورت جامع در نظام مديريت دانش وارد خواهند شد.
با تصمیمات اتخاذ شده، از واحدهای مربوطه حدود ۲۰۰ نفر به عنوان دانش کار با خصوصیات زير:
      *علاقه مندی به مشارکت در فعالیت های بهبود مديريتي از جمله مديريت دانش
      *خبرگی و توانایی دانش در حوزه تخصصي
     *توانایی فعالیت با کامپيوتر و سيستم هاي اطلاعاتي
    *امکان تخصیص وقت مختصر برای مشارکت در سیستم مديريت دانش
به واحد مجری (مهندسی سیستم ها و روش ها) معرفي شدند، که طي برنامه ريزي هاي انجام شده تحت آموزش هاي لازم در خصوص دانش نويسي و نرم افزار مديريت دانش قرار خواهند گرفت.
 مرحله اول اجرای مدیریت دانش که شامل سنجش بلوغ دانشي سازمان بوده، طي برگزاري بيش از ۱۵ جلسه مصاحبه با مديران و روساي محترم واحدهاي انتخاب شده و توزيع ۴۰۰ عدد فرم نظرسنجي بين افراد شرکت، انجام گرديد.
****  پس از ارائه سند شناخت مدیریت دانش، توسط مشاور شرکت پالایش نفت اصفهان  و تعيين سطح بلوغ دانشي موجود، براي استقرار جامع مديريت دانش در واحدهاي پايلوت (بهره برداري و نگهداري و تعميرات)، فيلدهاي دانشي نهايي گرديد و طي برگزاري  ۱۵ جلسه با مديران و روساي شرکت  همراه با مشاور، ارزيابان هر فيلد دانشي (حداقل براي هر فيلد سه نفر به طور ثابت) شناسايي شدند که اين ارزيابان به عنوان افراد با تجربه اي كه تعاملات مثبت با ديگر دانشكاران دارند، در هر فيلد مسئوليت ارزيابي و تاييد هر بسته دانشي را در نرم افزار MTA SHARE   دارند تا دانش ثبت شده داراي كيفيت مطلوبي باشد.
همزمان با موارد قابل پیگیری در خصوص مميزي ويژه شخص ثالث شرکت، ويرايش اول دستورالعمل هاي ساختار و انگيزش مديريت دانش، تدوين شد که  طي بررسي هاي لازم و اخذ مجوزهاي مربوطه، به عنوان دستورالعمل هاي قابل اجرا، جز مستندات شرکت قرار مي گيرند.
با پیشرفت طرح مدیریت دانش جهت ثبت و نگهداري دانش، همکاران از نرم افزار مربوطه استفاده خواهند کرد که به عنوان يك بانك اطلاعاتي دانشي در شركت قابل استفاده براي كليه همكاران مي باشد. در اين نرم افزار يك يا چند نفر به عنوان افراد اَدمين انتخاب، كه وظيفه هماهنگ كننده اصلي در اين نرم افزار را خواهند داشت و در خرداد ماه  با شركت در دوره هاي مربوطه آموزش¬هاي لازم را دريافت نمودند.
**** نرم افزار MTA SHARE، (مدیریت دانش)  توسط  مشاور  شرکت پالایش نفت اصفهان  با  همکاري  واحد فناوري  و اطلاعات   نصب  و  با  تلاش  دوجانبه،  اين  نرم افزار  با  برنامه  نيما  همگام  گرديد  تا  کاربران انتخابي  از  واحدهاي  پايلوت (نگهداري و تعميرات – بهره برداري)  بتوانند  پس  از  آموزش هاي  لازم  بسته هاي  دانشي  خود  را  ثبت  نمايند.
همچنین  با  تنظیم   برنامه  آموزشی  مدون،  حدوداً ۲۵۰ نفر  از همکاران(دانشکار)  دوره  دانش نويسي (۶ دوره يکروزه) را  گذرانيده  و   عناوين  دانشي  حوزه كاري  خود  را  در  فرم هاي مربوطه  وارد كردند كه  پس  از  بررسي  و  رفع  اشكالات  آن ها،  توسط  مدرسان  مجرب  مشاور،  طي  دوره آموزشي  آشنايي  با  نرم افزار  مديريت  دانش  كه  در  مرداد ماه (۱۰ دوره يكروزه)  در حال انجام است  بسته هاي  دانشي  اصلاح  شده،  به  عنوان  يك   بسته  دانشي  استاندارد  در نرم افزار  ثبت  مي-شوند.  مراحل  تدوين  يك  دانش  استاندارد  عبارتند از:
   *گام اول:  انتخاب  موضوع  و  عنوان  دانش؛
   *گام دوم:  تعیین  نوع  دانش؛
   *گام سوم:  تعریف  صورت  مسأله؛
   *گام چهارم:  توضیحات  تجربه کاری
   *گام پنجم:  ذکر  نتایج؛
جهت  ماندگاری  تجارب  خبرگان  شرکت،  واحد مهندسی سیستم-ها و روش ها  قصد  دارد  براي ۵ نفر  از خبرگان  شرکت،  فرآيند  مستندسازي  تجارب  خبرگان  را  همراه  با  مشاور  مديريت  دانش  انجام  دهد  تا به  حول  و  قوه  الهي  در  آينده  بتوانيم  با  تجديد  اين  فرآيند  و  کسب  تجارب  خبرگان  شركت،  دانش غني  آنها  را  در  سازمان  نگهداري  و  مورد  استفاده  قرار  دهيم.  حال  سوال  مي  شود  چرا  بايد  دانش بنويسيم  و  دانش ها  و  تجربه ها  را  مستند  نمائيم؟
  مطالعات  نشان  داده  %۷۰  مشکلات  یک  سازمان  تکرارپذیر  بوده  اما  متاسفانه در  جایي  ثبت  نشده است.  در  صورتي كه  مسائل  بوجود  آمده  در  سازمان  و  راه حلهاي  آن ها  در  بانك  اطلاعاتي (نرم افزار  مديريت دانش) وجود  داشته   باشد،  ديگر  براي  حل  مشكلات  تكراري  نيازي  به  صرف  انرژي  و  وقت دوباره (اختراع  مجدد  چرخ)  و  يافتن  راه  حل  نيست  و  مسئولين  و  كاركنان  مي توانند  قبل  از  اقدام  به هر  عمل،  از  تجارب  مشابه  استفاده كنند.
به  راستی  چه تعداد  از  مدیران  و  کارکنان  فعال  در  سازمان  ما  افکار،  دیدگاه ها،  تجارب  و  آموخته ها  و اندوخته هاي  تجربي  و  علمي  خود  را  مكتوب  و  مستند  نموده اند؟ چه  بخشي  از  دانش  نهفته  در  تغييرات  مديريتي  و  فرآيند  آن  به  قلم  مديران  و  كارشناسان  به  رشته  تحرير  در  آمده  است؟  چه بخشي  از  اين  تجارب  به  نسل هاي  بعد  انتقال  خواهد  يافت؟ هر  سازماني  بايد  شكست ها  و  موفقيت هاي گذشته  خود  را  ثبت  و  مرور  كند  و  به طور  سيستماتيك  درس هايي  از  آن  بگيرد  به  گونه اي  كه  همه كاركنان  آنها  را  درك  كرده  و  به  آن ها  دسترسي  داشته  باشند.
در  این  ماه  به منظور  فرهنگ سازی  مدیريت  دانش  در  سطح  شرکت  دو  عدد  استند  و دو عدد بنر تبليغاتي و  اينفوگراف  تهيه  و در مکان هاي  مناسب  نصب  گرديد.
****در مرداد ماه، ۴ گروه از دانشکاران شرکت در دوره های آموزش نرم افزار مدیریت دانش شرکت و آموزش هاي لازم به منظور ثبت يك دانش با كيفيت مناسب را در نرم افزار آموزش ديدند و بقيه دانشكاران در دوره هاي آموزشي كه در شهريور و مهر ماه برنامه ريزي شده است شركت خواهند كرد.
و طی همکاری های متقابل واحد مهندسي سيستم ها و روش ها با فناوري اطلاعات و ارتباطات و مشاور، نرم افزار مربوطه با نرم افزار نيما هماهنگ شد تا دانشکاران محترم بتوانند به راحتي هم در کلاس هاي آموزشي كه برگزار مي شوند از آن استفاده و هم در زمان هاي ديگر دانش هاي مورد نظر خود را ثبت نمايند.
همچنین در این ماه با برگزاری دو جلسه مجزا با روساي واحدهاي پايلوت انتخاب شده در مديريت دانش ( بهره برداري و نگهداري و تعميرات ) همراه با مشاور، جهت شناسايي سفيران دانش شرکت پالايش نفت اصفهان، اقدام شد. ويژگي هاي فردي و فني سفيران دانش در مديريت دانش به شرح زير مي¬باشد:
ویژگی سفیر دانش:
 فردی مفید و موثر در واحد سازمانی  توانایی برقراری ارتباط موثر با همکاران و مديران
 با نظم و پیگیر در امور  دارای نگرش مثبت جهت ایجاد تغیير
 مورد قبول همکاران  امکان تخصیص زمان برای پیاده‌سازي راهکارهاي مديريت دانش
دارای انگیزه یادگيري و بهبود مستمر
شرح وظایف سفیر دانش:
راهنمایی و آموزش دانشکاران
شناسایی نیازهاي دانشي واحد سازماني
شناسایی و کسب دانش از پروژه‌ها، تیم‌هاي کاري و خبرگان
حفظ دانش کارکنان در زمان بازنشستگی و خروج کاركنان
به روزرسانی و توسعه دانش سازمان از طریق شبکه‌های دانش
تسهیل، به کارگیری دانش و تجربيات براي بهبود فرآيندهاي کاري
ارائه گزارش عملکرد به تیم مدیریت دانش
سفیران دانش پس از طی نمودن آموزش های لازم، به عنوان يک بازوي اجرايي با واحد مهندسي سيستمها و روش ها به عنوان  مجري مديريت دانش همکاري خواهند داشت و در آينده وظيفه اخذ دانش از خبرگان برعهده ايشان است.
****در شهریورماه ۱۳۹۶ طی هماهنگی هاي لازم با مشاور مديريت دانش، مشخصات ارزياباني که با معرفي رؤسا و مديران محترم واحدهاي پايلوت (بهره برداري و نگهداري تعميرات) انتخاب شده بودند، به نرم افزار مربوطه به عنوان ارزياب تغذيه گرديد تا از اين  به بعد دانش هاي ثبت شده از طرف دانشکاران شرکت، توسط ارزيابان ثابت تعيين شده، مورد ارزيابي قرار گيرد.
پس از نصب نرم افزار مدیریت دانش و هماهنگ شدن آن با نرم افزار نیما (با پيگيري هاي مجدانه همکاران فن آوري اطلاعات و ارتباطات شرکت و شرکت توليد كننده آن نرم افزار)، امكان استفاده همكاران پايلوت از نرم افزار مديريت دانش فراهم شد.
به منظور آشنایی با نرم افزار مدیريت دانش، دانشکاران منتخب طي ۶ دوره در کلاس هاي آموزشي شرکت كردند تا آموزش هاي لازم در خصوص استفاده صحيح و اصولي از نرم افزار مديريت دانش و چگونگي ثبت دانش در اين سامانه را فرا گرفتند. شايان ذكر است با توجه به  كلاس هاي آموزشي دوره هاي قبلي كه در شركت براي آموزش نرم افزار مديريت دانش انجام شد، جمعا ۱۰ دوره آموزشي با همكاري صميمانه  اداره آموزش و توسعه نيروي انساني شركت برگزار شده است.