پالایش نفت اصفهان
  • شعار سال
  • كمك 3ميليارد ريالي  شركت پالايش نفت اصفهان به زلزله زدگان كرمانشاه
  • پالايش5
  • زاينده رود
  • refinery
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
عملكرد
1396/09/11 تاریخ به روز رسانی:
در نيمه فروردين ماه 1396 با برگزاري جلسه افتتاحيه مديريت دانش در شركت پالايش اصفهان و معرفي مشاور مربوطه، به مديران و مسئولين شركت، پروژه طراحي و استقرار نظام مديريت دانش در شركت آغاز گرديد. 


طي بررسي هاي به عمل آمده، واحدهاي بهره برداري و نگهداري و تعميرات به عنوان واحدهاي پايلوت براي اجراي مديريت دانش انتخاب گرديد. پس از اجرا در واحدهاي پايلوت و كسب تجربه در اين خصوص، بقيه واحدهاي شركت به صورت جامع در نظام مديريت دانش وارد خواهند شد.
با تصميمات اتخاذ شده، از واحدهاي مربوطه حدود 200 نفر به عنوان دانش كار با خصوصيات زير: 
      *علاقه مندي به مشاركت در فعاليت هاي بهبود مديريتي از جمله مديريت دانش 
      *خبرگي و توانايي دانش در حوزه تخصصي 
     *توانايي فعاليت با كامپيوتر و سيستم هاي اطلاعاتي 
    *امكان تخصيص وقت مختصر براي مشاركت در سيستم مديريت دانش 
به واحد مجري (مهندسي سيستم ها و روش ها) معرفي شدند، كه طي برنامه ريزي هاي انجام شده تحت آموزش هاي لازم در خصوص دانش نويسي و نرم افزار مديريت دانش قرار خواهند گرفت. 
 مرحله اول اجراي مديريت دانش كه شامل سنجش بلوغ دانشي سازمان بوده، طي برگزاري بيش از 15 جلسه مصاحبه با مديران و روساي محترم واحدهاي انتخاب شده و توزيع 400 عدد فرم نظرسنجي بين افراد شركت، انجام گرديد. 
 
****  پس از ارائه سند شناخت مديريت دانش، توسط مشاور شركت پالايش نفت اصفهان  و تعيين سطح بلوغ دانشي موجود، براي استقرار جامع مديريت دانش در واحدهاي پايلوت (بهره برداري و نگهداري و تعميرات)، فيلدهاي دانشي نهايي گرديد و طي برگزاري  15 جلسه با مديران و روساي شركت  همراه با مشاور، ارزيابان هر فيلد دانشي (حداقل براي هر فيلد سه نفر به طور ثابت) شناسايي شدند كه اين ارزيابان به عنوان افراد با تجربه اي كه تعاملات مثبت با ديگر دانشكاران دارند، در هر فيلد مسئوليت ارزيابي و تاييد هر بسته دانشي را در نرم افزار MTA SHARE   دارند تا دانش ثبت شده داراي كيفيت مطلوبي باشد. 
همزمان با موارد قابل پيگيري در خصوص مميزي ويژه شخص ثالث شركت، ويرايش اول دستورالعمل هاي ساختار و انگيزش مديريت دانش، تدوين شد كه  طي بررسي هاي لازم و اخذ مجوزهاي مربوطه، به عنوان دستورالعمل هاي قابل اجرا، جز مستندات شركت قرار مي گيرند. 
با پيشرفت طرح مديريت دانش جهت ثبت و نگهداري دانش، همكاران از نرم افزار مربوطه استفاده خواهند كرد كه به عنوان يك بانك اطلاعاتي دانشي در شركت قابل استفاده براي كليه همكاران مي باشد. در اين نرم افزار يك يا چند نفر به عنوان افراد اَدمين انتخاب، كه وظيفه هماهنگ كننده اصلي در اين نرم افزار را خواهند داشت و در خرداد ماه  با شركت در دوره هاي مربوطه آموزش¬هاي لازم را دريافت نمودند.
**** نرم افزار MTA SHARE، (مديريت دانش)  توسط  مشاور  شركت پالايش نفت اصفهان  با  همكاري  واحد فناوري  و اطلاعات   نصب  و  با  تلاش  دوجانبه،  اين  نرم افزار  با  برنامه  نيما  همگام  گرديد  تا  كاربران انتخابي  از  واحدهاي  پايلوت (نگهداري و تعميرات – بهره برداري)  بتوانند  پس  از  آموزش هاي  لازم  بسته هاي  دانشي  خود  را  ثبت  نمايند. 
همچنين  با  تنظيم   برنامه  آموزشي  مدون،  حدوداً 250 نفر  از همكاران(دانشكار)  دوره  دانش نويسي (6 دوره يكروزه) را  گذرانيده  و   عناوين  دانشي  حوزه كاري  خود  را  در  فرم هاي مربوطه  وارد كردند كه  پس  از  بررسي  و  رفع  اشكالات  آن ها،  توسط  مدرسان  مجرب  مشاور،  طي  دوره آموزشي  آشنايي  با  نرم افزار  مديريت  دانش  كه  در  مرداد ماه (10 دوره يكروزه)  در حال انجام است  بسته هاي  دانشي  اصلاح  شده،  به  عنوان  يك   بسته  دانشي  استاندارد  در نرم افزار  ثبت  مي-شوند.  مراحل  تدوين  يك  دانش  استاندارد  عبارتند از:
   *گام اول:  انتخاب  موضوع  و  عنوان  دانش؛
   *گام دوم:  تعيين  نوع  دانش؛
   *گام سوم:  تعريف  صورت  مسأله؛
   *گام چهارم:  توضيحات  تجربه كاري
   *گام پنجم:  ذكر  نتايج؛
جهت  ماندگاري  تجارب  خبرگان  شركت،  واحد مهندسي سيستم-ها و روش ها  قصد  دارد  براي 5 نفر  از خبرگان  شركت،  فرآيند  مستندسازي  تجارب  خبرگان  را  همراه  با  مشاور  مديريت  دانش  انجام  دهد  تا به  حول  و  قوه  الهي  در  آينده  بتوانيم  با  تجديد  اين  فرآيند  و  كسب  تجارب  خبرگان  شركت،  دانش غني  آنها  را  در  سازمان  نگهداري  و  مورد  استفاده  قرار  دهيم.  حال  سوال  مي  شود  چرا  بايد  دانش بنويسيم  و  دانش ها  و  تجربه ها  را  مستند  نمائيم؟
  مطالعات  نشان  داده  %70  مشكلات  يك  سازمان  تكرارپذير  بوده  اما  متاسفانه در  جايي  ثبت  نشده است.  در  صورتي كه  مسائل  بوجود  آمده  در  سازمان  و  راه حلهاي  آن ها  در  بانك  اطلاعاتي (نرم افزار  مديريت دانش) وجود  داشته   باشد،  ديگر  براي  حل  مشكلات  تكراري  نيازي  به  صرف  انرژي  و  وقت دوباره (اختراع  مجدد  چرخ)  و  يافتن  راه  حل  نيست  و  مسئولين  و  كاركنان  مي توانند  قبل  از  اقدام  به هر  عمل،  از  تجارب  مشابه  استفاده كنند.
به  راستي  چه تعداد  از  مديران  و  كاركنان  فعال  در  سازمان  ما  افكار،  ديدگاه ها،  تجارب  و  آموخته ها  و اندوخته هاي  تجربي  و  علمي  خود  را  مكتوب  و  مستند  نموده اند؟ چه  بخشي  از  دانش  نهفته  در  تغييرات  مديريتي  و  فرآيند  آن  به  قلم  مديران  و  كارشناسان  به  رشته  تحرير  در  آمده  است؟  چه بخشي  از  اين  تجارب  به  نسل هاي  بعد  انتقال  خواهد  يافت؟ هر  سازماني  بايد  شكست ها  و  موفقيت هاي گذشته  خود  را  ثبت  و  مرور  كند  و  به طور  سيستماتيك  درس هايي  از  آن  بگيرد  به  گونه اي  كه  همه كاركنان  آنها  را  درك  كرده  و  به  آن ها  دسترسي  داشته  باشند.
در  اين  ماه  به منظور  فرهنگ سازي  مديريت  دانش  در  سطح  شركت  دو  عدد  استند  و دو عدد بنر تبليغاتي و  اينفوگراف  تهيه  و در مكان هاي  مناسب  نصب  گرديد. 
****در مرداد ماه، 4 گروه از دانشكاران شركت در دوره هاي آموزش نرم افزار مديريت دانش شركت و آموزش هاي لازم به منظور ثبت يك دانش با كيفيت مناسب را در نرم افزار آموزش ديدند و بقيه دانشكاران در دوره هاي آموزشي كه در شهريور و مهر ماه برنامه ريزي شده است شركت خواهند كرد.
و طي همكاري هاي متقابل واحد مهندسي سيستم ها و روش ها با فناوري اطلاعات و ارتباطات و مشاور، نرم افزار مربوطه با نرم افزار نيما هماهنگ شد تا دانشكاران محترم بتوانند به راحتي هم در كلاس هاي آموزشي كه برگزار مي شوند از آن استفاده و هم در زمان هاي ديگر دانش هاي مورد نظر خود را ثبت نمايند. 
همچنين در اين ماه با برگزاري دو جلسه مجزا با روساي واحدهاي پايلوت انتخاب شده در مديريت دانش ( بهره برداري و نگهداري و تعميرات ) همراه با مشاور، جهت شناسايي سفيران دانش شركت پالايش نفت اصفهان، اقدام شد. ويژگي هاي فردي و فني سفيران دانش در مديريت دانش به شرح زير مي¬باشد: 
ويژگي سفير دانش: 
فردي مفيد و موثر در واحد سازماني توانايي برقراري ارتباط موثر با همكاران و مديران
با نظم و پيگير در امور داراي نگرش مثبت جهت ايجاد تغيير
مورد قبول همكاران امكان تخصيص زمان براي پياده‌سازي راهكارهاي مديريت دانش
داراي انگيزه يادگيري و بهبود مستمر
شرح وظايف سفير دانش: 
راهنمايي و آموزش دانشكاران 
شناسايي نيازهاي دانشي واحد سازماني 
شناسايي و كسب دانش از پروژه‌ها، تيم‌هاي كاري و خبرگان 
حفظ دانش كاركنان در زمان بازنشستگي و خروج كاركنان 
به روزرساني و توسعه دانش سازمان از طريق شبكه‌هاي دانش 
تسهيل، به كارگيري دانش و تجربيات براي بهبود فرآيندهاي كاري 
ارائه گزارش عملكرد به تيم مديريت دانش 
سفيران دانش پس از طي نمودن آموزش هاي لازم، به عنوان يك بازوي اجرايي با واحد مهندسي سيستمها و روش ها به عنوان  مجري مديريت دانش همكاري خواهند داشت و در آينده وظيفه اخذ دانش از خبرگان برعهده ايشان است.
****در شهريورماه 1396 طي هماهنگي هاي لازم با مشاور مديريت دانش، مشخصات ارزياباني كه با معرفي رؤسا و مديران محترم واحدهاي پايلوت (بهره برداري و نگهداري تعميرات) انتخاب شده بودند، به نرم افزار مربوطه به عنوان ارزياب تغذيه گرديد تا از اين  به بعد دانش هاي ثبت شده از طرف دانشكاران شركت، توسط ارزيابان ثابت تعيين شده، مورد ارزيابي قرار گيرد.
پس از نصب نرم افزار مديريت دانش و هماهنگ شدن آن با نرم افزار نيما (با پيگيري هاي مجدانه همكاران فن آوري اطلاعات و ارتباطات شركت و شركت توليد كننده آن نرم افزار)، امكان استفاده همكاران پايلوت از نرم افزار مديريت دانش فراهم شد.
به منظور آشنايي با نرم افزار مديريت دانش، دانشكاران منتخب طي 6 دوره در كلاس هاي آموزشي شركت كردند تا آموزش هاي لازم در خصوص استفاده صحيح و اصولي از نرم افزار مديريت دانش و چگونگي ثبت دانش در اين سامانه را فرا گرفتند. شايان ذكر است با توجه به  كلاس هاي آموزشي دوره هاي قبلي كه در شركت براي آموزش نرم افزار مديريت دانش انجام شد، جمعا 10 دوره آموزشي با همكاري صميمانه  اداره آموزش و توسعه نيروي انساني شركت برگزار شده است.

 

51 تعداد بازدید:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به شركت پالايش نفت اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal